Film

Amen

En jättefin vän tipsade mig att se filmen ”Den slutgiltiga lösningen” av Costa Gavras. Jag såg den i förra veckan och ser fortfarande vissa scener framför mig. Filmen, som är baserad på en sann historia, handlar om, och som titeln anspelar på, nazisternas operation: Den slutgiltiga lösningen. SS-officeren och kemisten Kurt Gerstein arbetar med att ta fram giftgasen Zyklon B i tron om att den ska användas mot smittspridande råttor. När han inser att det egentliga syftet är något annat gör han allt i sin makt för att förhindra folkmordet. Han förser svenska ambassaden och Vatikanen med information men får inget som helst gehör. Det som slår mig när jag ser filmen är att den, till skillnad från andra filmer om andra världskriget, inte innehåller några våldsamma scener. Först tänkte jag att de scenerna hade behövts för att förstå handlingen bättre men i efterhand förstår jag att just avsaknaden av dem ger filmen en helt annan tyngd.  Mathieu Kassovitz, Michel Duchaussoy, Ulrich Tukur, Sebastian Koch och Ulrich Mühe spelar väldigt bra i denna omskakande film vars originaltitel är ”Amen”. En titel som jag tycker att man skulle ha behållit i den svenska översättningen.

Ayse

Standard