Demokrati, Sociala medier

Underskatta inte de sociala mediernas roll inför det stundande valet

Man kan tycka att valarbetet går segt men det skiljer sig något från föregående valår. Partierna satsar stort på bloggar, Facebook, YouTube, Twitter etc. De sociala medierna kommer att påverka valutgången mer än vi tror.

Jag får ibland höra kritiska röster om partiernas satsningar på de sociala medierna. Att man tagit till konsulter och anställt folk som ska blogga, twittra och facebooka på arbetstid väcker märkliga reaktioner hos folk. Jag ser inga konstigheter i detta. Om företag och organisationer gör det, varför ska partierna inte göra det? Hur hade Barack Obamas presidentvalskampanj sett ut utan de sociala medierna?

Jag tror att bloggar och andra sociala medier förändrar bilden av politikerna. Distansen mellan den folkvalda och den uppkopplade väljaren har krympt. Jag kan dock tyda en viss skillnad mellan politikernas sätt att använda sig av de sociala medierna. En del folkvalda väljer att vara alldeles för privata medan andra kan bli alldeles för propagandistiska. Båda varianterna kan ge en oönskad effekt. Ingen vill bli knäppt på näsan. Som användare av sociala medier ska man vara inget annat än social för att nå önskat resultat. Rak och jordnära dialog är det som gäller. Det låter busenkelt men kräver en hel del övning.

Ayse

Bild: Ayse

Annonser
Standard