Film

De andras liv

Jag har fått låna en massa filmer av min fina vän och har än så länge hunnit se två rullar. En av dem var Florian Henckel von Donnersmarcks film ”Das leben der Anderen” (”De andras liv”). Filmen är från 2006 och jag förstår inte hur jag har missat den. Att jag bodde utomlands då får bli min dåliga ursäkt.

I filmen, som är baserad på en sann berättelse, får man möta Gerd Weisler (eller HGW XX/7) som är en oempatisk Stasiofficer med höga ambitioner. Året är 1985 och han får i uppdrag att bevaka dramatikern Georg Dreyman och hans flickvän Christa-Maria Sieland. Wiesler är i början helt säker på att Dreyman döljer något men blir med tiden (och helt olikt honom) indragen i Dreymans liv.

Filmen griper tag i mig redan från den första scenen där en man som misstänks ha smugglat ut sin vän till väst blir förhörd i timmar av Stasiofficerare. Skådespelarna, filmspråket, närvarokänslan, scenografin – allt är imponerande välgjort.

Filmen var Tysklands Oscarsbidrag inför Oscarsgalan 2007. Den vann sju Lolas vid German Film Awards och sågs av över 1 miljon människor under de första sex veckorna på biograferna i Tyskland. Och det är inte alls svårt att förstå varför.

Ayse

Standard