Smått och gott

Äntligen en folklig helg

Det finns många röda helgdagar i kalendern och jag önskar att jag firade några av dem. Men det gör jag inte. Majoriteten av helgdagarna är religiösa och jag har ingen erfarenhet av att fira sådana helgdagar. Det är synd egentligen. Det hade varit kul att vara ledig någon dag och faktiskt fira just den dagen.

”Men midsommar kan du väl ändå fira?”, frågade en kompis för några år sedan. Jag har ingen vana av att fira midsommar men jag har börjat med det. Peu en peu. På mitt eget lilla sätt. Inte för att helgen har ett förkristet ursprung och att kyrkan lyckades klämma in den helige Johannes Döparens dag till den 24 juni (eftersom Johannes sägs vara född ett halvår innan Jesus) utan för att den infaller på sommaren och att det är underbart att vara utomhus då.

Jag gissar att många föredrar att fira midsommar på det folkliga, icke-kyrkliga, sättet. Med familj, vänner och god mat. Just den folkliga aspekten gör midsommar till en så mycket roligare helg, tycker jag. Trots att kyrkan i flera århundraden har provat på många olika sätt att få bukt med det folkliga midsommarfirandet har man inte lyckats med att få folk att fira Johannes Döparen. Sillen och nubben väger tyngre.

Glad midsommar!

Ayse

Bilden är hämtad från fanpop.com

Standard