Skamvrån

Migrationsverket – jag kan hjälpa er!

Jag läser i Aftonbladet om att en anställd på Migrationsverket misstänks för rasism. Han utreds nu för att bl.a. ha skrivit ”Kan ingen ansvarig skicka dessa förstörande element från Rinkeby med rötterna i andra länder hem till sina mor- och farföräldrar för att lära sig lite ödmjukhet?…att vara i ett sargat Somalia där rövarband o muslimska terrorligor härskar är säkert snäppet värre än att inte ”ha ngt att göra” i ett förortsområde i Sverige” på Facebook.

Jag förvånas inte över det han sägs ha skrivit på Facebook utan hur han kan ha missat att hans arbetsplats är ständigt under lupp. Arbetar man på en statlig myndighet ska man vara försiktig med vad man skriver på nätet. Precis som vilken annan arbetsplats. Det spelar ingen roll om man skriver på sin privata profilsida på Facebook eller blogg. Det finns saker man bara inte gör.

Jag ser ingen poäng med att diskutera hans åsikter om bränderna i Rinkeby eller piraterna i Somalia. Folks tydliga främlingsfientliga yttringar chockar inte mig. Jag har hört och sett det mesta när det gäller rasism. Det är de otydliga och välvilliga åsikterna som skrämmer och förargar mig. Att konfrontera en skinnskalle i tunnelbanan är inte lika läskigt som att träffa en välvillig kulturarbetare som envist trycker in mig i olika fack. Tro mig, båda situationerna är välbekanta för mig.

För flera år sedan berättade en vän till mig att hans kursare som valde kirurgi på läkarlinjen fick gå i terapi. Man behöver tydligen göra en bedömning huruvida studenterna är lämpliga eller inte för kirurgikursen. Precis som psykologstudenter får gå i terapi under deras utbildning. Kanske bör ett statligt verk som styr över människoöden också göra djupare jobbintervjuer med potentiella arbetstagare. Blir du anställd på ett företag är det kutym att din yrkesbakgrund och dina värderingar granskas. Jag trodde faktiskt att myndigheterna gjorde samma granskning.

Det är inte min uppgift att analysera Migrationsverkets personalpolitik. Däremot vill jag erbjuda två olika kurspaket till er på Migrationsverket. Det ena bygger på ett totalt ifrågasättande och uppdaterande av er människosyn. Den andra kursen innehåller tips på hur ni ska hantera och förhålla er till sociala medier.

Ayse

Logon är hämtad från migrationsverket.se

Standard