Musik

Sertab på repeat

Sertab Erener kom ut med sitt åttonde album för knappt en månad sedan och toppar de turkiska listorna sedan dess. Albumet har hon kallat för Rengârenk (som betyder färgglad) – ett namn som stämmer bra med innehållet.

Jag har lyssnat på albumet i två veckor och måste säga att det växer för varje dag. Det var längesedan hon gav ut något i den här kalibern. Jag gillar att hon har behållit sitt gamla sound (och då tänker jag på hennes kanonalbum Lâ’l och Sertab gibi) och gjort något mer med det.

Plattan är en salig blandning av stilar. Bollywood-soundet i låten Rengârenk föll mig inte i smaken. Och det beror på att hennes röst inte funkar till just det soundet. Men det gör inget. De andra hitsen på plattan gör att jag lätt förtränger just den irriterande låten. Mina klara favoriter är Koparılan Çiçekler, Asla, Açık adres och Bu böyle. Jag har dem på repeat. Och lär nog ha det ett bra tag till.

Ni som tillbringar sommaren i Turkiet – köp Rengârenk!

Ayse

Bilden är hämtad från sertab.com

Standard