TV

Mad about Mad Men

Så fort regnmolnen poppar upp plockar jag fram en DVD-box. Det bästa med en box är att jag kan se ett avsnitt precis när jag vill. I vintras, när det var som mörkast och kallast, avverkade jag många serier.

Igår kväll (innan semifinalsmatchen, så klart) såg jag ytterligare två avsnitt av Mad Men. Jag hade i början lite svårt för den här serien som började spelas in för tre år sedan. Men det är något speciellt med den. Det är inte manuset. Det är inte det faktum att de röker som borstbindare. För att inte tala om den förlegade kvinnosynen.

Jag har tänkt länge på vad det är. Och det är miljön. Reklambyrå. Manhattan. Tidigt 60-tal. Copywriting, varumärkesbyggande, reklam och PR. Allt detta för 50 år sedan. Jag trodde aldrig att det skulle vara så underhållande som det faktiskt är. Med tiden växer också karaktärerna men miljön tar fortfarande priset.

Och apropå pris. Mad Men har vunnit otaliga utmärkelser. I fjol utsågs serien till årets bästa tv-serie av Emmyjuryn och i januari i år fick serien bris för bästa drama på Golden Globe Awards i Hollywood.

För er som inte har följt den: säsong 2 är bättre än 1:an. Och säsong 3 knäcker både 1:an och 2:an, har jag hört.

Ayse

Bild: Jag provade att göra en Mad Men-figur av mig själv på madmenyourself.com

Standard