Politik

En avgång som väcker frågor

Sven Otto Littorin avgick igår som arbetsmarknadsminister. Han uppgav en långdragen vårdnadstvist som den största anledningen till hans avhopp. Och att hans barn har fått betala ett högt pris för hans offentlighet. Att journalister har ringt till hans barn för kommentarer är vidrigt.

Efter att ha sett delar av presskonferensen på TV fick jag en olustig känsla. Varför inleder han presskonferensen med att uppge hans barns namn? Var det nödvändigt? Nu blir de ju ännu mer uthängda i media. Varenda tidning skriver om dem i dag.

Littorin är inte den enda ministern som har genomgått en skilsmässa. Vi har haft statsråd som har haft det tufft på det privata planet men ändå fortsatt med sina uppdrag. Littorin har haft det rörigt privat ett bra tag och att han väljer att avgå strax innan valet väcker frågetecken hos mig. Varför säger han bara inte att han inte orkar eller klarar mer?

Jag har full förståelse för den press man får stå ut med som offentlig person. Jag har arbetat politiskt och har fått vara med om tråkigheter. Jag har respekt för politiker och tycker att de flesta gör ett kanonjobb. Det är inte många som skulle kunna ta så mycket sk-t som de gör.

I fallet Littorin säger min magkänsla att storyn inte tar slut i och med hans avgång. Det blir en fortsättning.

Ayse

Bilden är hämtad från sweden.gov.se

Standard