Smått och gott

Njut av ledigheten!

Semester. Smaka på ordet. Smakar det avkoppling eller stress? Jag gissar att det är en bitterljuv blandning av de båda smakerna.

Jag möter semesterfirare på stan och känner av deras stress. De har ett visst antal dagar på sig att avverka en massa saker på ”att göra och se”-listan och rusar från ena änden av stan till den andra. Jag avundas dem inte.

Jag såg ett inslag på TV4:s Nyhetsmorgon för någon vecka sedan. Tittare mailade frågor till en stressexpert som i sin tur försökte svara så gott kan kunde. Det var många utmattade barnfamiljer och uttråkade far- och morföräldrar som undrade över hur de skulle planera ledigheten på bästa sätt. Barnfamiljerna kände sig stressade över att de skulle besöka sina äldre släktingar, renovera stugan, umgås med barnen och samtidigt ha tid för sig själva. De äldre TV-tittarna var rastlösa och ville att deras barn och barnbarn – nu när de ändå var lediga – skulle komma på besök. Tittarnas stress liksom pyste ut i TV-studion. Jag, som inte befinner mig i den sitsen, blev stressad bara av att se inslaget. Jag pinade mig igenom inslaget för att jag var nyfiken på stressexpertens svar. Han sade det som jag hade hoppats på att han skulle säga. ”Ibland måste man ta ledigt från relationer. Man måste inte umgås med familj och släkt bara för att man har semester” suckade han. ”Vi kanske ska byta ut ordet semester. För det betyder en massa plikter för många”, fortsatte han. Jag kunde nästan höra hur de utmattade småbarnsföräldrarna pustade ut medan de äldre tittarna suckade missnöjt. Eller så blev de också lättade över stressexpertens råd.

Jag kan inte låta bli att tänka på hur det är i Turkiet. Så fort det är helgdag ska de yngre familjemedlemmarna besöka de äldre. Har man inte möjlighet att åka och besöka dem ska man ringa. Är det en helg som pågår i flera dagar gör människor inget annat än besöker familj och släkt. Trafiken står stilla, stressade människor sitter fast i bilköer. Barnen är uppklädda och pralinerna i chokladaskarna smälter. Helg betyder plikt. I storstäderna har människor däremot börjat boka in resor (oftast utomlands) under helgledigheten. Och det för att de vill ha ledigt de få dagar de kan vara lediga under ett arbetsår. Många äldre klagar över att den yngre generationen väljer att resa bort men jag ser denna utveckling som ytterst hälsosam. I Turkiet är familje- och släktrelationerna fortfarande relativt tighta att de äldre träffar barn och barnbarn oftare än på många andra ställen i världen. Vill de ha sunda relationer till barn och barnbarrn kan en ”paus” göra underverk.

Här kommer mina tips på hur du varvar ner under ledigheten:

Andas. Få tillbaka andningen.

Var närvarande. Tänk på vad du gör just nu. I detta ögonblick. Tänk inte på vad du ska göra om en stund, ikväll eller i morgon.

Byt ringsignal på mobilen. Kör en signal som inte påminner dig om jobbet. Kanske en låt som du gillar? (Att undvika mobilen helt och hållet är egentligen det ultimata sättet att koppla av.)

Försök att inte vara online – eller så mycket du klarar av.

Gör en spontan sak om dagen. Något som du inte har planerat i förväg. Minst en sak.

Ät något du gillar.

Se om en film. En favoritrulle. Eller en film som du såg när du var som mest stressad att du inte ens kommer ihåg vad den handlar om när du ser filmomslaget.

Ja, att ha semester är inte så enkelt som man tror. Men det behöver heller inte vara så svårt och kravfyllt.

Ayse

Bilden är min egen och föreställer en plats där jag är som mest avkopplad.

Standard