Identitet, Musik

Hon med stort H kommer hit – igen!

I slutet av mars gav Sezen Aksu en oförglömlig konsert på Cirkus i Stockholm. Jag har växt upp med Sezen Aksus musik. Hennes låttexter har hjälpt mig att hålla min turkiska levande. Med hennes formuleringar, antydningar och betoningar tar jag mig bakom kulisserna till det turkiska språket.

Det som utmärker Sezen Aksus musik är hennes tusen olika sätt att beskriva kärleken. Hon borde få en doktorstitel i just ämnet kärlek med tanke på all möda hon lägger ned för att tonsätta den. Ja, hon har en låt för varje sinnesstämning. Är du glad, ledsen, pigg, trött, fnissig, olycklig, kär eller sorgsen? Plocka fram hennes skivor!

Jag har gått på många Sezen Aksu-konserter. Och ingen är den andra lik. Hur konserten ter sig beror helt och hållet på hennes egen sinnesstämning. Hennes utomhuskonserter i Turkiet är alltid slutsålda. Då blir det allsång för hela slanten. Och då menar jag inte den där mesigare sorten som sker på Skansen. På hennes konserter snålar varken hon eller publiken på känslorna. Glädje, passion, sorg och smärta. Sezen Aksu är den enda artisten, som med sina låttexter och musik, får mig att känna mig levande.

Hennes Stockholmskonsert i våras gav mig en otrolig energikick. Nu ser jag fram emot hennes nästa Sverigebesök. Inte nog med att jag ska få lyssna på henne igen, den här gången ska jag jobba med Re:Orient som arrangerar konserten. Det kommer att bli en kanonhöst och konserten blir definitivt ett minne för livet.

Den 3 november ger hon sin andra Sverigekonsert på Cirkus. Två dagar senare, den 5 november, är det Malmös tur att få uppleva Sezen Aksu. Biljetterna släpps nu på måndag den 16 augusti på www.ticnet.se

Läs mer om konserten här.

Lyssna på hennes låtar: Här en låt om förtvivlan och ånger. Eller varför inte en t som uppmanar en att ta ett hårt grepp om kärleken – innan det är för sent. Och om det nu skulle vara för sent, så har hon en annan låt om svunna tider. Då kan det också sitta bra med en sång om hur svårt det är att glömma.

Ayse

Bilden är hämtad från www.sezenaksu.com.tr

Ps. Konserterna ställdes dessvärre in. Ds.

Standard