Demokrati, Politik

Ett fult spel från (m)

Detta bildspel kräver JavaScript.

Jag fick ett vykort från De Nya Moderaterna i dag. Det är skrivet på dålig turkiska och uppmanar mig till att rösta på (m) då man menar att en rödgrön regering skulle innebära dåliga relationer mellan Sverige och Turkiet. De syftar på Riksdagens erkännande av folkmordet. Ett beslut som resulterade i att många rödgröna Sverigeturkar blev besvikna. (M) skriver att ett rödgrönt styre kommer att ge grönt ljus till att man reser upp minnesmonument för folkmordets offer runt om i Sverige. I slutet av texten står det (fritt översatt): Sätt stopp för detta fula spel!

Att få ett vykort på turkiska av (m) som innehåller en kort text om Riksdagens erkännande av folkmordet är provocerande, tycker jag. Ett fult spel (för att använda deras eget uttryck) för att nå till Sverigeturkar. (M) trycker på väldigt känsliga knappar och försöker vinna röster med en riktad skrämselpropaganda. Det här trodde jag aldrig om (m). I vilket fall som helst biter inte det här fula spelet på mig men jag är säker på att det finns Sverigeturkar som nappar på det.

Det här valet bör handla om framtiden. Om vilket samhälle vi vill ha. Frågor som berör ALLA i Sverige. Inte om att ta till med billiga grepp och spä på motsättningar.

Ayse

Standard