Demokrati, Identitet, Politik

Det är allas vårt ansvar

Jag är inte mig själv sedan valresultatet blev känt. Många tankar snurrar runt i huvudet. Som användare av sociala medier har jag läst väldigt många bloggar och inlägg. Jag blir mörkrädd av den förenkling och polarisering som sker i diskussionerna. Jag ser också hur diskussionerna går åt en riktning, från att ha varit ”invandrare” vs ”svenskar” till att handla om ”kristna” vs ”muslimer”.

Bara i morse inledde jag dagen med att svara på ett inlägg från en person som påstod att invandringen inte hade fört något gott med sig. När jag läste hennes inlägg första gången trodde jag i någon sekund att jag fortfarande sov eller hade en mardröm. Jag fick läsa den en gång till för att verkligen förstå att hon inte skämtade.

Efter den härliga starten på dagen hörde jag sedan på nyheterna att SD:s site hade hackats. Vad är det som händer? Det är inte OK att ta till med sådana metoder. Varför vill man bara bidra till att öka motsättningar?

Om vi inte tar tag i den här pågående samhällsdebatten och tar den på allvar kommer vi att bidra till ännu mer polariseringar. Det är nu och de kommande fyra åren man måste visa SD var skåpet ska stå. Jag vägrar att förenkla problematiken och utse syndabockar. SD:s argument måste bemötas med fakta och dialog. Inget annat.

Att skylla på de etablerade partierna är så otroligt lätt och bekvämt. Men det är allas vårt ansvar.

Jag tänker inte vara tyst. Vad tänker du göra?

Ayse

Standard