Foto

Vive la Photo!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Jag var på Fotografiska igår och såg bl a grupputställningen Fashion!. I utställningen går det att följa modefotografiets utveckling från 1920 till i dag. Otroliga bilder i en underbar miljö. Mina favoriter var de svartvita vintageprintarna.

En annan toppenutställning i samma byggnad är Sandy Skoglunds The Artificial Mirror. Jag hade ingen aning om att hennes bilder ställdes ut i Stockholm just nu. Hennes Revenge of the Goldfish (1981) är en av mina favoritbilder och prydde som affisch mitt studentrum i södra Frankrike en gång i tiden. Att få se just den bilden i ett större format blev en underbar överraskning. Det är tableau vivant-fotografi när den är som bäst. I utställningen finns också fantastiska popkonstverk som ger en känga till det konsumtionssamhälle vi lever i.

Jag bara måste besöka Fotografiska oftare.

Ayse

Bild: Ayse

Standard