Film

En film som jag gärna ser om

Jag har varit sjuk i snart en vecka och har försökt dämpa min rastlöshet med att se på film. Jag såg i kväll om The Graduate (Mandomsprovet) med bl a Anne Bancroft och Dustin Hoffman. Jag kan se den hur många gånger som helst. Visserligen har jag lite svårt för scener där unga män är så nervösa att de bara gör bort sig, men Hoffman gör det på sitt säregna sätt. Att han var en bra skådis redan då (1967) går inte att ta miste på.

Dialogen i en av de första scenerna säger allt om vad som väntar i filmen.

Pappan: Hey, what’s the matter? The guests are all downstairs, Ben. They’re waiting to see you.
Benjamin: Dad, can you tell them that I need to be alone for a while?
Pappan: These are all our good friends, Ben. Most of them have known you.. well, practically since you were born. What is it, Ben?
Benjamin: I’m just…
Pappan: Worried?
Benjamin: Well…
Pappan: About what?
Benjamin: I guess, about my future…
Pappan: What about it?
Benjamin: I don’t know. I want it to be…
Pappan: To be what?
Benjamin: Different.

Hoffmans min när han säger ”Different” är klockren. För att inte tala om hur scenen har filmats – från endast en vinkel med dör Hoffmans ansikte ses i närbild.

And, hey… Vem vill inte ha en annorlunda framtid?

Ayse

Bild: http://www.bbc.co.uk

Standard