Marknadsföring, Reklam

Bra spridning med små medel

Jag överöses av intryck den här hösten. Det är min copykurs som står för den inspirationen. För några veckor sedan läste jag bl a om ett case/fall i     s k viral marknadsföring. Med det menas information som sprider sig även utanför kanaler som man själv kontrollerar. På samma sätt som ett rykte. Konceptet är egentligen inget nytt, det har bara förnyats. Förr kunde man sprida information via mun till mun, nu räcker det med att maila ut det.

Det är mer tänkt för den som inte har någon storbudget men vill nå ut med sitt varumärke. Jag är inte så säker på om jag som nyföretagare skulle använda mig av det. Viral marknadsföring passar nog mer redan etablerade varumärken.

I klippet ovan ser man Kit Kats lyckade virala kampanj från i fjol. Den började med ett fejkat mail som skickades till flera nätredaktörer som i sin tur genast uppmärksammade det och spred det vidare. På bara fyra dagar hade man nämnt chokladnyheten på 150 000 siter.

Ayse

Standard