Skamvrån

Fejkindustrins osminskade anlete

Trots Kanal 5:s förkärlek till freak shows visade man i veckan ett riktigt bra program – den brittiska dokumentären The Fake Trade (svensk titel: Fejkindustrins baksida). Den handlar om illegal kopiering av allt från tandkräm och golfklubbor till mobiltelefoner och mediciner. Varorna produceras i länder som Kina, Thailand och Nigeria för att sedan exporteras till de rikare delarna av världen. Man får se kopieringsindustrin från olika perspektiv och möta personer som antingen är mellanhänder i fejkhandeln eller som dagligen driver en kamp mot den. Att se barn och kvinnor, som är fastkedjade i trånga lagerutrymmen för att sy kopierade märkesväskor gav mig kväljningar.

För att överhuvudtaget kunna se konkreta resultat i kampen mot fejkindustrin måste man kunna svara på frågan: Vad är det man uppnår genom att handla kopierade märkeskläder, väskor, skor och prylar? ”Status” skulle säkert en del av er svara. Jag tycker att status är det allra sista man uppnår genom att handla kopierade varor.

Det är lätt att gå om kring på en marknad i Bangkok eller Alanya och kritisera utbudet av kopierade skor, väskor, underkläder men glöm inte att majoriteten av besökarna handlar dessa varor. Efterfrågan är minst lika förödande som utbudet.

Om det är olagligt att ladda ned musik och filmer, varför är det inte olagligt att handla kopierade märkesvaror? Att köpa en taffligt kopierad Mulberryväska kan upplevas som harmlöst i jämförelse med kopierade läkemedel och barnmat (som t o m säljs i apotek i vissa länder).  Oavsett vad du handlar – väska, skor, jeans – bidrar  du till den organiserade brottsligheten. Dåliga bortförklaringar funkar inte när det kommer till fejkindustrin.

När du köper mat och kläder är du mån om att de är ekologiska eller etiketterade som fairtrade-produkter. Att äggen du handlar ska vara värpta av frigående höns är du också noga med. Varför går du då med på att människor, under slavliknande former, ska sy din taffligt kopierade väska? För att inte tala om att du ger en skön slant till de som utnyttjar dessa människor.

Jag säger som Harper’s Bazaar – ”Fakes are never in fashion!”

Ayse

Bilden är hämtad från soda-head.com

Annonser
Standard