Film

New York, I love you!

Filmen ”New York, I love you” har samma upplägg som föregångaren ”Paris, je t’aime”. Samma producent, Emmanuel Benbihy, ligger bakom denna film. I Paris-filmen fick ett tjugotal framstående regissörer i uppgift att på fem minuter berätta sin historia. I New York-filmen är det inte fullt lika välkända och lokala regissörer som skildrar staden (som Martin Scorsese, Woody Allen, Spike Lee) utan det är en skara från olika delar av världen (som exvis Yvan Attal, Mira Nair och Fatih Akin).

En annan skillnad är att man i ”New York, I love you” har valt att fläta samman historierna till en helhet. Jag har inget emot när man försöker väva ihop berättelserna i en film men det som gjorde Paris-filmen så bra var att jag ville veta mer om karaktärerna. I New York-versionen hade jag gärna sett att berättelserna var vitt skilda från varandra. Jag hade också gärna varit utan några av berättelserna som jag inte tyckte fungerade i sammanhanget. I det stora hela tycker jag däremot om ”New York, I love you”. Den lämnar ett leende på läpparna. Och att vissa dialoger är så välskrivna räcker långt.

Ayse

Trailern är hämtad från filmens You Tube-konto.

Standard