Film

Galifianakis och Downey Jr räddar filmen

Zach Galifianakis. Det räcker med att jag ser honom och jag blir på gott humör. I vilken film han än spelar visar han hur förträfflig han är som komiker och skådespelare.

I ”Due Date” spelar han Ethan Tremblay som drömmer om att bli skådespelare. På Atlantas flygplats träffar han den tillknäppte Peter Highman (spelad av Robert Downey Jr) som vill till LA så fort som möjligt för att hans fru ska föda deras barn vilken dag som helst. Av olika anledningar (jag vill inte avslöja för mycket) kan de inte flyga till Kalifornien utan tvingas bila dit. Tillsammans. Resan är späckad med knäppa incidenter som i vissa stunder är alldeles för överflödiga. Ethan är en genomjobbig person och Peter är en övertydlig motsats till honom. Det är inte de farsartade händelserna med de överarbetade ”roliga” scenerna som gör att jag vill se fortsättningen – det är elaka dialoger som denna som håller mig kvar framför bioduken:

Peter (förbannad): I despise who you are on a cellular level!
Ethan: Okay, I’ve heard that before and I’m trying to work on it.

Filmens regissör Todd Phillips har också gjort ”Hangover” (Baksmällan) och ”Due Date” lanseras nästan som dess uppföljare. Jag hade därför höga förväntningar på filmen men den är dessvärre inte i närheten av ”Hangover”. ”Due Date” är ännu en roadmovie där klassiska motsatser (så inte 2011!) som tjock-smal, ful-snygg, korkad-smart, fattig-rik ställs mot varandra.

Filmen räddas av Downey Jr och Galifianakis. Det var också dessa skådisar som fick mig att vilja se filmen. Jag skulle inte ha gjort det annars.

Ayse

Standard