Film

Portman lyfter hypad svan

Efter filmfrågan (se nedan) skulle det sitta fint med en recension av ”Black Swan”, tänker jag.

Oj, vilka förväntningar jag hade på filmen. Jag hade sett trailern, läst om den och såg fram emot att se den. Ja, filmen är psykologisk. Konstnärlig. Och ja, det är en thriller. En intensiv känsla av obehag gör mig sällskap under filmens gång.

Jag är ingen inbiten fan av Darren Aronofskys filmer. ”The Wrestler” gillar jag visserligen skarpt men ”Black Swan” är någonting helt annat. Den enda likheten mellan filmerna är väl att ”The Wrestler” handlar om en man i en manligt dominerad sport medan ”Black Swan” skildrar en värld där unga kvinnor är i majoritet.

Vi får möta Nina (spelad av Natalie Portman) som har ägnat hela sitt liv åt att bli en lyckad balettdansös. Hon får huvudrollen i en alternativ version av Svansjön. Hennes lärare Thomas (spelad av Vincent Cassel) tycker att hon kan dansa som den vita svanen men att hon behöver bli bättre på att spela rollen som den svarta svanen. Nina, som redan har enorma krav på sig själv, går in i rollerna så pass starkt att hon pendlar mellan hallucinationer och verklighet.

Stundvis tycker jag att handlingen är seg. Hallucinationsscenerna är mer intressanta än filmens verklighet. Det är skådespelarnas prestationer som lyfter filmen. Portman gör en fantastisk rolltolkning. Likaså Vincent Cassel och Mila Kunis.

Det doftar Oscar.

Ayse

Bilden är hämtad från impawards.com

Standard