Film

Kan en animerad film bli snyggare än så här?

Jag har inte läst Kathryn Laskys böcker och är heller ingen fan av fantasy men ugglorna fick mig att vilja se filmen ”Legenden om ugglornas rike” (Legend of the Guardians/The owls of Ga’Hoole”). Jag kan inte påstå att storyn med övertydliga gränsdragningar mellan ”gott” och ”ont” fängslar mig. Filmen har däremot ett högt tempo är full av spänning och vitsar. Den innehåller en hel del våldsamma scener och får mig att undra varför den dubbades till svenska och visades som matinéfilm för barn. Jag kan heller inte klassa den som vuxenfilm eftersom den är något barnslig. Trots att målgruppen är svår att precisera var den säkerligen en efterlängtad film för Laskys läsare.
 
Det som räddar och lyfter denna film till skyarna är den fantastiska grafiken. Den är otroligt välgjord. För att inte tala om den makalösa ljussättningen. Det är den snyggast animerade filmen jag någonsin har sett. Att det är Zack Snyders (mer känd för ”Watchmen”) första animerade film får mig att längta till hans nästa.
 
Ayse
Standard