Konst

Sinnligt på Blasieholmen

När soltörstande stockholmare försöker hitta plats på stans alldeles för få uteserveringar passar jag att njuta av det rika kulturutbudet i stan. I dag besökte jag Nationalmuseums vårutställning ”Lust och last”. Redan vid entrén ”varnas” jag för att utställningen innehåller material som kan väcka anstöt. Nja, så provocerande var den nog inte men jag noterade att verken fick ett äldre turistpars kinder att blossa. Lite sött, tycker jag.

Utställningen består av erotiskt laddad konst från de senaste fem hundra åren. Som dess namn avslöjar står kroppen och köttsliga lustar i fokus. Den är utarbetad och rymmer en bra blandning av stilar. Men det är de äldre konstverken som imponerar på mig. Bara det att de skvallrar om epoker där människors liv infekterades av moralpredikningar om dygd och synd gör att jag vill veta mer om dem.

Jag gillade utställningen men hade gärna velat se något utöver det politiskt korrekta. Att vissa verk väcker frågan om den manliga blicken är mer exploaterande än den kvinnliga välkomnar jag av hela mitt hjärta.

”Lust och last” pågår till och med den 14 augusti. Den är helt klart värd ett besök. Inte minst för att beskåda de äldre konstverken som man annars sällan får ta del av.

Ayse

Bilden är hämtad från Nationalmuseums webbplats. Bilderna är beskurna. Danaë och guldregnet – Adolf Ulrik Wertmüller, Knäböjande nunna – Martin van Meytens d.y., This girl has inner beauty – Lotta Antonsson.

Standard