Musik, Turkisk pop

Sezen Aksus musik rinner inte av i första taget

Hon har gjort det igen. Turkiets popdiva, Sezen Aksu, släppte sitt nya album ”Öptüm” i förra veckan. Alldeles lagom inför sommarens utomhusfester och konserter vid Bosporen eller på klubbarna vid Egeiska havet och Medelhavet. Konserter där varken hon eller publiken snålar på känslorna. Som jag berättade för en journalist under Sezen Aksus Stockholmskonsert i mars 2009 – man behöver ha vattenfast mascara för att lyssna på henne. Glädje, passion, sorg och smärta. Allt i en enda röra. Som vanligt i full extas.

Jag har tidigare skrivit om henne här på bloggen och klistrar in ett stycke från ett tidigare inlägg: ”Jag har växt upp med Sezen Aksus musik. Hennes låttexter har hjälpt mig att hålla min turkiska levande. Med hennes formuleringar, antydningar och betoningar tar jag mig bakom kulisserna till det turkiska språket. Det som utmärker Sezen Aksus musik är hennes tusen olika sätt att beskriva kärleken. Hon borde få en doktorstitel i just ämnet kärlek med tanke på all möda hon lägger ned för att tonsätta den. Ja, hon har en låt för varje sinnesstämning. Är du glad, ledsen, pigg, trött, fnissig, olycklig, kär eller sorgsen? Plocka fram hennes skivor!”

Jag började lyssna på ”Öptüm” i helgen och har den på repeat sedan dess. Som väntat är jag helt knockad av hennes musik. Sezen Aksu har berättat i turkisk press att hennes senaste verk innehåller låtar som tillhör en era där hon värdesätter livet på ett helt annat sätt än tidigare. Låtar som är smaksatta med glädje och lust. Och det stämmer. Låtarna är gladare den här gången. Självklart med en eftersmak av reflektion.

Sezen Aksus son, Mithat Can Özer, har varit med och producerat plattan som innehåller tio låtar. Hon står för musiken i nio av dem och för texten i sju av dem. Nazan Öncel har skrivit låten ”Balli” – det märks inte minst i låttexten. Låten ”Sayim” består av Cemal Süreyyas dikt med samma namn. En dikt som hon har velat musiksätta sedan tjugo år tillbaka men inte riktigt varit nöjd med förrän nu. Och nöjd ska hon vara. ”Sayim” är helt magisk. Precis som resten av albumet.

Mina favoritlåtar (som helt säkert kommer att leda till allsång vid Bosporens utomhusfester i sommar): Unuttun mu beni?, ”Arkadas” sarkisini duyunca, Balli, Ayar, Aska Sükrederim, Ah Felek Yordun Beni (oj, vilken låttext!).

Vi ses där! Och du… glöm inte att ha vattenfast mascara.

Ayse

Bilden är hämtad från D&R:s webshop.

Standard