Diverse

Ut med det gamla, in med det nya

Detta bildspel kräver JavaScript.

Det här med att välkoma ett nytt år när det är som kallast och mörkast för att sedan efter några dagars ledighet återgå till exakt samma vardag har jag aldrig riktigt förstått. Jag hade hellre börjat på ett nytt år när sommaren övergår till höst. Då har man förhoppningsvis varit ledig en längre tid och kan börja det nya året med härliga sommarminnen och nya krafter.

Ja , jag vet. Jag vet inte varför jag stör mig på detta egentligen. Kanske för att det inte finns en enda röd dag som jag faktiskt firar. FN-dagen är viktig för mig men klassas dessvärre inte som helg. Religiösa högtider väger mer och har därmed första tjing på att vara rödmarkerade i kalendern (år 2011!).

Vad som gör de vanliga, icke-priviligerade, dagarna så mycket finare än de röda är att de är oförutsägbara. De kan överraska och bjuda på så mycket mer. Som en varm sommardag som denna. Ute i Stockholms skärgård.

Den här sommaren ska jag tidigarelägga nyårsfirandet. Jag ska ringa in det nya ”året” efter sommaren. Ut med det gamla och in med nya vänner, nya utmaningar och nya vanor.

Ayse

Foto: Ayse

Standard