Reklam, TV, Utrikespolitik

Höj nivån på reklamfilmerna, tack!

Medan jag med spänning följer nyhetsbevakningen av valet i Turkiet har jag TV:n på i bakgrunden. Jag stör mig på vissa reklamfilmer – som vanligt. Vi har reklamfinansierade TV-kanaler men vad hände med kvaliteten på reklamfilmerna? Avsändarna är mellanstora företag – som uppenbarligen har budgeten men som ändå inte får till det. Jag tänker på K-Rauta, Synoptik (varför skriker speakern!?!), Tidningskungen.se, Galieve (varför måste halsbränna förklaras med animationer?) och CillitBang (ännu en reklamfilm där män spexar när de städar).

Om man som företag vill sticka ut bör man använda nya grepp. Kolla in klippet ovan. I en storstad som São Paolo valde ett tryckföretag att fånga uppmärksamhet på det här sättet. Reklambyrån heter Giovanni + Draft FCB och kampanjen lanserades i mars i år. Jag diggar idén!

Näe, nu zappar jag till mina turkiska TV-kanaler – dels för att följa valet och dels för att reklamfilmerna faktiskt är av bättre kvalitet. Mobiloperatören Turkcells filmer har varit mina favoriter i flera år.

Ayse

Standard