Musik, Turkiet, Turkisk pop

Ajda gör det igen

Jag lyssnar på Ajda Pekkans senaste album Farkin Bu och tycker att hon fortfarande har ”det”. Det är kanske inte hennes bästa album men att hon vid 65 års ålder fortfarande blir listetta ska hon få cred för. Att hon även släppt en egen kollektion i samarbete med klädmärket Twist är heller inte fy skam.

Låten Arada Sirada har dock hypats alldeles för mycket – med hela tre olika versioner på albumet – och jag tycker inte att någon av dem håller måttet.

Min klara favorit är däremot det första spåret på plattan – Yakar Gecerim. I bakgrundskören finns ingen mindre än Tarkan som även står för text och musik. Det här är sommarens låt som spelas överallt i Turkiet just nu. Det är trist att jag missar hennes sommarturné men nästa sommar sitter jag definitivt bänkad på någon av hennes utomhuskonserter i Harbiye i Istanbul. Förutsatt att hon ger ut ett nytt album i nästa sommar, så klart. Och det tror och hoppas jag att hon gör.

Ayse

Standard