Film, Reklam

The Greatest Movie Ever Sold

Minns ni dokumentären Supersize me? Filmen där Morgan Spurlock under en hel månad äter snabbmat tre gånger om dagen. Nu är filmskaparen tillbaka med The Greatest Movie Ever Sold som handlar om produktplacering inom filmbranschen. Ett spännande tema, tycker jag som ofta stör mig på taffliga produktplaceringar i framförallt amerikanska filmer.

I The Greatest Movie Ever Sold får vi följa Spurlock i hans jakt efter sponsorer till filmen och bevittna hur han säljer sin integritet för högstbjudande. Filmen ”avbryts” då och då med humoristiska reklamfilmer i vilka Spurlock medverkar i.

Som en kontrast till idén om att allt och alla kan säljas besöker Spurlock São Paulo vars byggnader, busshållplatser, tunnelbanevagnar har blivit helt fria från reklam. De enorma reklamskyltarna som tidigare förstörde husväggarna och stadens siluett är helt borta. Tänk om fler städer skulle våga sig på det…

The Greatest Movie Ever Sold har Sverigepremiär i morgon (9 september).

Ayse

Advertisements
Standard