Sociala medier, Teknik

Tack för allt, Steve Jobs

Steve Jobs lämnar ett stort tomrum efter sig. Hans idéer och produkter har berikat, förändrat och förbättrat många människors liv. Jag har mycket att tacka honom för.

Att läsa texter skrivna av tekniskt ointresserade journalister som på olika sätt ifrågsätter Steve Jobs storhet stör mig. I synnerhet när han inte längre är vid liv. Jag är tekniskt intresserad och har alltid varit förtjust i teknikprylar. Jobs såg till att prylarna blev snyggare och mer användarvänliga. Men det är inte därför jag sörjer hans bortgång.

Hans briljans, energi och engagemang var källan till hans fantastiska innovationer. Han var inte bara en entreprenör och en innovatör utan också en visionär i särklass.  Först om tio-femton år kommer fler att förstå hur viktig han egentligen har varit för den tekniska historien. Och det kommer att dröja många år tills vi får se en ny innovatör av Jobs kaliber.

Direkt efter den tråkiga nyheten om hans bortgång lade jag upp detta videoklipp (se ovan) på min FB-profil. Du har säkert sett det tidigare. Se i så fall om den. Lyssna på hans tal till studenterna vid Stanfords universitet (2005). Hans tal går även att läsa här.

Ayse

Bilden nedan är hämtad från app:en Free Candle.

Standard