Istanbul, Musik, Turkiet, Turkisk pop, Underhållning

Hande Yener tackar sina lyssnare

Jag lyssnar på Hande Yeners senaste album ”Tesekkürler” (som betyder ”Tack”). Det är hennes nionde album och jag gissar att hon fortfarande är en av Turkiets bäst säljande kvinnliga popartister.

För er som inte känner till Hande Yener kan jag kort berätta att hon inledde sin musikkarriär som körtjej till popdrottningen Sezen Aksu och medverkade i den senares album ”Deli Kizin Türküsü” (1992). Efter en period som artist på barer runt om i landet släppte hon sitt första album ”Senden Ibaret” (2000) som genast blev en stor succé. I dag är Hande Yener inte bara känd för sina flertalet hits utan också för att hon regelbundet byter stil (kläder, frisyr, sound).

Jag har följt henne sedan start och gillar att hon har en kaxig och självsäker framtoning. Jag önskar att hennes musik kunde vara så säker som hon faktiskt är. Hon har betytt, och betyder än mycket för turkisk popmusik. När jag bodde i Istanbul var det mer regel än undantag att jag mötte henne på klubbgolvet. Ofta snurrade hon plattor och i bland kunde hon helt otippat ta till micken och dra av en låt. Det var lika roligt varje gång.

Det finns ett typiskt Hande Yener-sound, tycker jag. Hon inleder ofta med att sjunga en vers, musiken är något dämpad i bakgrunden, sedan kommer musiken och körtjejerna igång och finalen blir en refräng som är über-trallvänlig.

”Tesekkürler” påminner mig om hennes tidigare album. Hennes specifika sound finns kvar. Det är en platta med en hel del sorgliga ballader och jag gissar att hennes separationer har påverkat innehållet. Visst innehåller albumet även gladare spår vars refränger smittar av sig. ”Tesekkürler” får en trea (av fem möjliga) av mig. Hon har släppt bättre album tidigare och jag vet att hon kan bättre. Hennes samarbete med producenten och låtskrivaren Sinan Akcil övertygar inte mig. Jag tycker att hennes tidigare samarbeten med Mete Özgencil, Alper Arman och Fettah Can har mynnat ut i betydligt slagkraftigare låtar. Mina favoritspår på den här skivan är ”Bana Anlat”, ”Havaalani”, ”Keske”och ”Askin Dili”.

Hande Yener har i flera år velat representera Turkiet i Eurovision Song Contest. Det är tidsfråga förrän hon deltar i det jippot.

Ayse

Klippet ovan är från Hande Yeners releasefest för en månad sedan. Hon framför låten ”Askin Dili (Nonazayi)”. Låten handlar i stora drag om kärlekens speciella språk. ”Om du inte förstår vad jag försöker säga till dig på turkiska kanske jag ska uttrycka mina känslor så här? Baradayi deyyo, naradayi zeyyov natuda, nonazayi kambare, kammabari turareyya tumba.” Kort sagt, hon sjunger på ett språk som är påhittat. Orden betyder inget på turkiska men de förmedlar en känsla. Det blir lite som en barnramsa.

Standard