Nätet, Sociala medier

Trött på begreppet ”sociala medier”

Jag får ofta frågan ”Vad är sociala medier?”. Samtalet som sedan följer är alltid lika intressant. Jag älskar det som i dagligt tal kallas för ”sociala medier” men jag har svårt för själva begreppet. Jag kan inte dela in medier i ”sociala” och ”asociala” kategorier. Jag kallar allt för nätet. Jag kommunicerar och är lika närvarande i alla forum. Jag är social när jag mejlar, köper biobiljetter, bokar en resa, laddar ned en podcast eller kommenterar en nätartikel. Jag kan därför inte säga att jag är mer social i vissa nätverk än andra.

Jag har tidigare skrivit om vad jag tycker om Facebook (FB) och dess slagkraft – både bra och dålig. Twitter är det verktyg som funkar bäst för mig. Det blir aldrig lika självupptaget som det ofta blir på FB. Visst har de nya FB-ändringarna (inspirerade av Twitter och G+) gjort att forumet blivit mindre egocentriskt men det kan bli bättre.

Jag inleder dagen med att läsa min Twitter-feed och med olika hashtags få en någorlunda bild över vad dagen har att erbjuda. Jobb, nyheter, lokaltrafik, intressen – allt kan jag bevaka och följa via Twitter.

Nätet är fortfarande nytt för många användare. Jag minns hur företag och organisationer en gång i tiden var skeptiska till att ha en webbplats. I dag har samma företag och organisationer webbplatser som är proppade med information. Förr kunde jag knappt hitta en pressrelease på ett företags eller en organisations webbplats och i dag svämmar deras webbplatser över av pressreleaser, årsredovisningar och verksamhetsberättelser. Jag välkomnar transparens men jag tycker att det är minst lika viktigt att ha ett syfte med sin webbplats.

Det räcker inte med en flashig webbplats och en webbredaktör. Nätet kräver mer eftertanke än så. Alla i företaget och organisationen ska vara insatta i vad företagets/organisationens webbnärvaro betyder. Varenda mejl som skickas från företaget/organisationen är minst lika viktigt som webbplatsen. Jag kan då och då bli imponerad av ett företags eller en organisations webbplats men den känslan övergår dessvärre ofta till en mindre besvikelse när företaget/organisationen visar sig vara mindre bra på att svara på något så simpelt som ett mejl.

Tankesättet ”Jag finns på nätet alltså finns jag” håller inte. Nätnärvaro kräver konsekvens, klarhet och engagemang.

Ayse

Standard