Identitet, Skamvrån

Varför ska det vara så svårt att förstå?

Annika Rydh representerar Sverigedemokraterna i Älmhults kommunfullmäktige. Enligt Smålandsposten har hon i ett inlägg på FB skrivit att det inte är rasistiskt att säga ordet ”neger”. Hon har i en artikel i Expressen svarat på frågor i ämnet. Jag har tidigare skrivit om chokladbollsdiskussionen.

Tänk att den här debatten återkommer med jämna mellanrum. Allvarligt talat. Jag försöker verkligen förstå varför det är så svårt för vissa att sluta säga just det ordet. Vad handlar denna envishet och oförståelse om? Vart har dessa tanklösa människor varit de senaste 50 åren?

Att den här diskussionen fortfarande poppar upp är ett enda stort mysterium för mig. Varför vägrar vissa människor, som Annika Rydh, släppa taget om ett ord som uppfattas som kränkande? Om hon och hennes meningsfränder påstår att deras avsikt inte är att kränka, vad är då hennes/deras intention? Vad får hon ut av att påstå att ordet inte är rasistiskt?

Jag spekulerar nu. Den här diskussionen kommer att fortsätta så länge dessa korkade människor envisas med att beskydda detta ord. De har gjort det till sin hjärtefråga. De känner sig kränkta av att inte få kunna använda ordet. De ser det som ett hot mot sin egen identitet.

Frågor som genast poppar upp i mitt huvud är: Går deras identitet ut på att medvetet kränka andra? Vad säger det om deras identitet? Vad säger det om deras syn på sig själva?

Ayse

Standard