Musik, Turkisk pop

Sila värmer i december

Om två veckor kommer popartisten Sila till Stockholm. Hon kommer att stå på Cirkus-scenen och bjuda på en kväll med allsång.

Till skillnad från hennes jämngamla kollegor, som troget levererar lättsmält och innehållslös pop, blir jag berörd av Silas musik. Visst sjunger även hon om hjärta och smärta men hon gör det utan att försköna. Utan att romantisera eller förlöjliga. Sila har skrivit de flesta av sina låtar och att de betyder mycket för henne märks när hon framför dem.

Sila har tidigare jobbat som producent och låtskrivare. Hon har också varit vokalist åt artister som Kenan Dogulu och Emel. Hon debuterade med singeln ”…Dan Sonra” i vilken hon sjunger tillsammans med Kenan Dogulu. Låten låg etta på topplistorna i tre månader och utsågs till årets hit 2007. Jag minns hur videon spelades flitigt på Kral TV och att hon då stack ut med sin tuffa framtoning. Jag kan numera sakna den ogenerade attityden som hon hade som ny i pophimlen.

Sila har släppt fyra album, Sila (2007), Shaker (2008), Imza (2009) och Konusamadigimiz seyler var (2010). Jag tycker att man kan följa hennes musikaliska utveckling genom albumen. Mina favoritlåtar är Kenar Süsü , Bana Biraz Renk Ver & Oluruna Birak (Sila), Yaz Geliyor (Shaker), Yara Bende (Imza), Kafa & Bos Yere (Konusamadigimiz seyler var). Låtarna varierar en hel del i soundet, allt från den sorgliga balladen Oluruna Birak till den lättsmälta Yaz Geliyor (som avviker mest från hennes repertoar). Mitt favoritalbum är hennes senaste, Konusamadigimiz seyler var. Jag gillar verkligen soundet i låten Bosver (Konusamadigimiz seyler var) och hoppas att hon lyfter fram det mer i hennes kommande album.

Ayse

Riksteatern är huvudarrangör till konserten. Mer info om den hittar du här.

Bilden är hämtad från mixcloud.com

Läs också mina tidigare inlägg i kategorin ”Turkisk pop”.

Hande Yener tackar sina lyssnare

Sezen Aksus nya musikvideo berör

Duman till Stockholm

Ajda gör det igen

Sezen Aksus musik rinner inte av i första taget

Standard