Reklam

Det är dyrt att vara laktosintolerant

Jag gillar idén bakom Arlas reklamfilm Mjölk ska vara för alla! även om jag har svårt för förhållningssättet som får den oinvigde att tro att Arla gör en samhällstjänst genom att tänka på de stackars bortglömda laktosintoleranta kunderna. Efter att ha sett reklamfilmen ett antal gånger skulle jag nästan kunna tro att Arla vill att laktosintoleranta ska skicka tackkort till dem.

Visst är det bra att Arla erbjuder laktosfria mjölkprodukter men de glömmer att nämna en sak i sin reklamfilm: att dessa produkter kostar en skön slant. Jämför priset på en liter mjölk med en liter laktosfri mjölk, först då kan vi tala om det verkligen rör sig om mjölk för alla.

På Arlas site förklarar man den prismässiga skillnaden genom att ”det är en mer avancerad process att få fram en helt laktosfri produkt”. Jag vet inte om jag köper det argumentet. När jag bodde i Istanbul behövde jag inte betala mer för laktosfria produkter. På andra utlandsresor har jag också kunna jämföra mjölkpriserna. Ingen av dem är i närheten av den saftiga prisskillnaden här hemma i Sverige.

Frågar du mig som är laktosintolerant tycker jag att Mjölk för alla men vissa får pröjsa mer  skulle vara en mer passande tagline.

Ayse

Standard