Reklam

När byråer ger sig ut på djupt vatten

Har du sett Comviqs och Tele2s reklam i tunnelbanan? Den som uppmanar dig till att ringa billigt till hela världen. Jag har hittills sett tre versioner med följande copy:
Ring perkele-billigt till hela världen!

”Ring cholernie-billigt till hela världen!”

Ring walla-billigt till hela världen!

Vad perkele betyder vet du säkert och cholernie kanske passar in i sammanhanget (det får en polsktalande avgöra) men walla har inte alls samma innebörd som de två tidigare orden. Walla betyder ”jag svär på Gud”. Vem säger ”Ring jag-svär-på-Gud-billigt till hela världen”? Ingen jag känner i alla fall.

Att Comviq och Tele2 med den här kampanjen vill vända sig till en viss målgrupp går inte att missa. Men som vanligt blir det bara konstigt och det hela avslöjar hur dåligt insatt den anlitade byrån är.

Comviq och Tele2, kontakta mig nästa gång! Jag lovar, det finns ett bättre passande ord än walla.

Ayse

Foto: Ayse

Standard